WiFi wordt tegenwoordig overal aangeboden en gebruikt, maar wat houd dat in voor u als MKB-er. Iedereen heeft wel een mobiele telefoon of tablet, steeds vaker worden ook deze apparaten meegenomen naar de zaak en aangesloten op/ gebruik gemaakt van uw WiFi verbinding.
Om veiligheidsredenen is het dan ook een must om de WiFi goed te beheren, maar hoe doet u dat?
Dat kan via Managed WLAN!
Maar wat is dat eigenlijk?
Managed WLAN is het centraal beheren van uw WiFi-netwerk. Hierdoor kunnen gebruikers, devices en netwerkdata worden gecontroleerd.
De volgende mogelijkheden worden u aangeboden via Managed WLAN:
– Vanaf één plek al uw netwerk componenten beheren. Dus niet meer op alle access point individueel inloggen om beveiligingsinstellingen te wijzigen.
– Inloggen via een “Captive portal”! Oftewel inloggen via een website met gebruikersnaam en wachtwoord en alles zelf in beheer houden/ regelen.
– U kunt rechten toewijzen aan gebruikers, dit kan via gebruikersnamen en wachtwoorden. U geeft zelf aan welke rechten bepaalde gebruikers wel en niet hebben. Kunnen ze het hele netwerk beheren of juist alleen op internet.
– Via “Client Isolation” voorkomt u dat gebruikers elkaars devices kunnen opsporen. Een handige gebruiker kan hierdoor niet inloggen op een apparaat van een ander.
– Inzicht in alle aangesloten devices op het netwerk. Het gaat hierbij naast de access points, ook om devices met een MAC-adres. Bijvoorbeeld wijzigingen aanbrengen op een Mac-adres device die geen toegang heeft tot het netwerk.
– Via “Quality of Service voor gebruikers of applicaties” kunt u dataverkeer zelf regelen. Vindt u het dataverkeer voor uw telefonie en camera’s belangrijker dan het downloaden van bestanden, dan geeft u het belangrijke dataverkeer voorrang. U kunt dit dus zelf regelen.
Bent u na het lezen benieuwd wat de mogelijkheden zijn van Managed WLAN voor uw organisatie? Neem dan contact op met Bezorgsupport en vraag naar de mogelijkheden.